-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49269 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دلائل علم خداوند چيست؟

فلاسفه و متكلمان دلائل متعددي براي اثبات علم خداوند نسبت به همه چيز ذكر كردهاند كه از همه مهمتر دلائل سه گانه زير است،



الف ـ برهان خلقت و نظم نظام شگرفي كه بر جهان خلقت حكومت ميكند و قوانين دقيقي كه بر تمام ذرات جهان حكمفرماست، از اتم گرفته تا منظومهها و كهكشانهاي آسماني، و از موجودات زنده ذرهبيني تا انسان كه نمونه اتم آفرينش است، و از گياهان تك سلولي شناور در اقيانوسها، تا درختان عظيمي كه طول آنها به پنجاه متر ميرسد!



همچنين نظم پيچيده و عجيبي كه بر روح و جان انسان حكمفرما است، و تنوع فوقالعادهاي كه در موجودات زنده اعم از گياهان و جانداران ديده ميشود و به صدها هزار نوع بالغ ميگردد، همه اينها گواه بر علم بيپايان او است.



مگر ممكن است كسي خالق چيزي باشد و از اسرار آن آگاه نباشد؟



خالق چشم، و نظام پيچيده مغز، و گردش عجيب الكترونها بر گرد هسته اصلي اتم، مسلماً از همه اين نظامات آگاه بوده و هست.



بنابراين برهان نظم همانگونه كه ما را به اصل وجود خداوند آشنا ميسازد، علم بيپايان او را نيز به روشني اثبات ميكند.



و با توجه به اين حقيقت كه مسأله خلقت يك امر مستمر و دائمي است و موجودات در حال «شدن» هستند و نه «بودن»، و ارتباط آنها با مبدأ آفرينش نه فقط در آغاز كه در تمام طول حيات و هستي آنها برقرار است، علم او نسبت به همه اشياء و در هر حال و در هر زمان و مكان ثابت ميگردد.



ب ـ برهان امكان و وجوب در بحثهاي خداشناسي ثابت شده است كه واجب الوجود تنها او است و غير او همه ممكناتند، و نيز ثابت شده كه ممكنات، هم در اصل وجود، و هم در بقاء، وابسته به ذات پاك او هستند، و به تعبير ديگر همگي نزد او حاضرند، اين حضور دائمي دليل بر علم او نسبت به همه چيز است، چرا كه علم واقعي به چيزي جز حضور معلوم نزد مبدأ عاقل نيست



ج ـ برهان عدم تناهي قطع نظر از مسأله علت و معلول، خداوند وجودي است بينهايت از هر نظر، بنابراين هيچ مكان و زماني از او خالي نيست، (هرچند او مافوق زمان و مكان است) چرا كه اگر قبول كنيم زمان و مكاني از او خالي باشد دليل بر محدوديت او است.



بنابراين نامتناهي بودن او دليل بر حضور و احاطه او به همة جهان است، و يا به تعبير ديگر همه كائنات نزد او حاضرند.










پيام قرآن ج 4


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.